duminică, 12 decembrie 2010

Propunere proiect:Înregistrări din Comunismul Românesc, în spațiul public, după 21 de ani de la căderea regimului comunist

Am propus acest proiect către mai multe instituții interesate de subiect. Până în acest moment nu am primit niciun răspuns. Sper că îl vom putea realiza în anii viitori, chiar și într-o formă mai restrânsă (on-line). Aștept și alte mesaje din partea cititorilor acestui blog. Resursele necesare realizării acestui proiect erau minime: doi-trei angajați ai unui institut de cercetare (instituție publică), doi angajați ai postului național de radio și TVR și un coordonator de proiect care să-și facă bine treaba (mă ofeream să o fac voluntar) cât despre spațiile de „expoziție” costurile le reduceam la minimum prin diverse parteneriate și sponsorizări...



Popunere proiect:

Înregistrări din Comunismul Românesc, în spațiul public, după 21 de ani de la căderea regimului comunist

1. CONTEXT, ÎNTREBĂRI ȘI APLICAREA PROIECTULUI:

Ce ne aducem aminte despre perioada regimului comunist din România? Ce știm despre această perioadă și cum (sau ce) au fost „învățați” cetățenii RSR să-și amintească despre acea perioadă? Prin ce mijloace li s-a „fixat” o memorie și o „grilă” de citire a realităților din acele zile?

Proiectul pornește de la prezumția că radioul (și televiziunea[1]) nu a însemnat doar „propagandă”[2], ci și un mijloc de divertisment (muzică, teatru radiofonic, dedicații muzicale, sfaturi etc.) și un anumit stil de a interpreta realitatea social politică, un anume mod de a te raporta la viața de zi cu zi.

Pe lângă postul public de Radio (și TV), românii ascultau și posturile de radio occidentale.

Prin acest proiect propun readucerea în spațiul public din București de înregistrări din epoca socialistă: jurnale de știri/emisiuni de divertisment/comunicate și discursuri oficiale. De asemenea, în același spațiu, să fie difuzate atât emisiunile radioului public, cât și cele ale celorlalte posturi de radio occidentale (în paralel – fie din același difuzor, fie din surse diferite – la o distanță de câțiva metri).

Variante de implementare a proiectului:

ü Amplasarea unui număr de douăzeci de difuzoare pe străzile și în piețele publice din București din care să se audă emisiunile vremii;

ü Realizarea unui parteneriat cu Metrorex pentru a emite prin rețeaua acestora a materialului avut în vedere (așa cum, de exemplu, în perioada Crăciunului în difuzoarele din stațiile de metrou sunt difuzate colinde), poate chiar, un parteneriat cu televiziunea acestei companii pentru a difuza și imagini din perioada discutată;

ü Construirea unei pagini web pe care să încărcam atât texte, materiale video și audio sub forma unor arhive pentru perioada 1944-1989. De asemenea, platforma ar trebui să permită și încărcarea unor interviuri și/sau intervenții audio-video a vizitatorilor acestei pagini;

ü Parteneriat cu SRR în vederea realizării unor emisiuni de analiză și comentarii după difuzarea unor fragmente din arhiva acestei emisiuni.

2. OBIECTIVE:

· informarea/familiarizarea tinerilor (rememorarea pentru cei mai în vârstă) cu ce a însemnat radioul și televiziunea în viața cotidiană a românilor în perioada comunistă;

· Creșterea (sau stârnirea) curiozității/interesului tinerilor în legătură cu evenimentele din istoria recentă a României și cu ce a însemnat viața în socialism auzită la radio (TV)

a) Pe termen scurt (3-4 săptămâni 2010)

Zilnic, ajungerea mesajelor la cel puțin 10.000 de bucureșteni Rememorarea a celor 21 de ani de la căderea comunismului

b) Pe termen mediu (6-12 luni, tot anul 2011)

Dezbateri, colectarea unor povești, comentarii, opinii (text, audio, video) pe pagina on-line a proiectului. Crearea unei micro-arhive de povești cotidiene.

c) Pe termen lung (2012-2014)

O sursă de documentare a studenților din domeniile socio-umane. O arhivă audio și video. O sursă bibliografică și metodologică pentru tema memoriei și a istoriei recente.

3. TABEL TEMPORAR DE IMPLEMENTARE A PROIECTULUI

Acțiuni/ Perioada

Selecția materialelor/partenerilor

1 octombrie 2010 – 1 noiembrie 2010

Realizarea paginii web

15 octombrie 2010 – 15 noiembrie 2010

„Expoziția”

1 decembrie 2010 – 27 decembrie 2010

Pagina web: analize, postări continue, redactarea unor articole, etc.

1 decembrie 2010 – 1 septembrie 2011

4. MULTIPLICAREA MESAJULUI PRIN INTERMEDIUL:

1. Știrilor, emisiunilor, reportajelor difuzate prin partenerii TVR și SRR;

2. Rețelei Metrorex;

3. Parteneriatelor cu alte portaluri online;

4. Conturilor Twitter, Facebook, pagina web etc;

5. Pliantelor și posterelor în toată țara prin rețele de asociații ale studenților la Istorie, Științe Politice, Filozofie, etc.



[1] Voi pune în paranteze (TV) în perspectiva dezvoltării proiectului și într-un parteneriat cu TVR

[2] Vezi clișeele din societatea actuală



Niciun comentariu:

A apărut o eroare în acest obiect gadget