vineri, 11 februarie 2011

Fenomenul Pitești - traumă, memorie, negare, glumă și apoi „o viață normală”

La începutul lunii octombrie 2010 am participat la Simpozionul Internaţional Experimentul Piteşti - Reeducarea prin tortură, ediția a X-a. În cadrul acestuia am ascultat câteva prelegeri, mărturii, analize, am luat parte la câteva dezbateri pe tema – merită sau nu să fie iertați torționarii și turnătorii? -, am vizitat pușcăria și am realizat câteva interviuri cu foști deținuți politici. Nu am găsit un anume răspuns la toate întrebările mele/și ale celor de acolo, dar știu că dacă voi publica cât mai multe mărturii vom fi mai mulți cei care căutăm acel răspuns.

Luna trecută am postat un interviu cu Dl. Prof. Univ. Dr. Ilie Popescu, fost deportat în Siberia. Astăzi public pe blog un interviu cu George Cușa – deținut politic, aromând (părinții veniți din Grecia), născut pe 22 februarie 1926. În momentul în care a fost arestat (vezi și video) era student la două facultăți în București. A fost în vizorul Securității pentru că atât în satul natal din Dobrogea, cât și în București, a avut legături cu Frățiile de Cruce.

Atunci când aveți puțin timp liber merită să urmăriți aceste interviuri în care veți simți nu doar durerea, ci și bucuriile acestor oameni din anii detențiilor. De asemenea veți constata ce își mai amintesc, dar și ce au uitat (adică povestesc anumite episoade trăite în viața lor, dar aflate de la alții sau citite din dosarul de la CNSAS, dar șterse din memoria lor), nu doar detașarea de durere, ci și împăcarea cu trecutul din viața lor.

Puteți regăsi mai multe interviuri despre Fenomenul Pitești pe următoarea pagină: http://www.experimentulpitesti.org/public/video-clipuri/ eu voi prelua doar două mărturii.

Recomand și această pagină de internet: http://www.fenomenulpitesti.ro/ Mărturii: http://www.fenomenulpitesti.ro/video

Recomand și documentarul "Demascarea", în regia lui Nicolae Mărgineanu, după un scenariu de Alin Mureșan. Filmul este o co-producție a Fundației Arsenie Boca, Institutul de Investigare a Crimelor Comunsimului și Memoria Exilului Românesc, AGER Film și http://www.fenomenulpitesti.ro/.
















2 comentarii:

Anonim spunea...

Ma bucur sa gasesc aceasta noua postare!

Valeriu Antonovici spunea...

Mulțumesc.
V.A.